تحقیق اصول مدیریت كار تيمي

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
مقدمه
هر زمان که شما کسی را با ایده خود همراه می‌سازید طوری که فرد به دلخواه از شما پیروی کند، در حال رهبری کردن هستید. ممکن است شما یک معلم باشید که شاگردان خود را با هدف ارتقای سطح و ادب آنها هدایت می‌کنید. بنابراین شما در سطح کلاس خود در حال رهبری کردن هستید. تیم سازی، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در هر کاری به خصوص کسب و کارها به شمار می رود، چرا که نتیجه تیم سازی صحیح و اصولی، ایجاد یک تیم مناسب برای اجرای کار تیمی و نیل به اهداف کسب و کار است.
خیلی از نویسنده‌ها و آدم‌های موفق دنیای کسب‌وکار درباره اهمیت کار تیمی صحبت می‌کنن. خب پس بالاخره این کار تیمی به چه معنیه؟ کار تیمی یک فرآیند همکاری است که مردم را قادر می ‌سازد تا نتایج فوق ‌العاده ای به دست آورند تیم، دارای یک هدف مشترک بوده و متکی به افرادی است که برای دستیابی به اهداف مشترک تیم، از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت، با هم همکاری می کنند کار تیمی، فرآیند همکاری با گروهی از افراد است تا به یک هدف برسند. کار تیمی بدان معنی است که مردم با استفاده از مهارت های فردی خود و بازخورد سازنده، به رغم هر گونه درگیری شخصی، برای همکاری، تلاش می کنند. کار تیمی یکی از هفت مهارتی است که هر شخص برای استخدام شدن در هر شغلی به داشتن آن نیازمند است. شرکت ها و سازمان ها به صورت روزافزون از تیم های قدرتمند و هماهنگ برای پاسخ سریع به شرایط تغییر در محیط رقابتی شدید جهانی استفاده می کنند. نبودن یک تعریف واقعی از کارتیمی نشون میده که شناختن هدف کار تیمی خیلی مهم‌تر از تلاش برای پیدا کردن یه تعریفه.
واضح بودن هدف گروه
گروه شما باید هدف رو به خوبی درک کنه و نسبت به دست یافتن به اون متعهد باشه. مسیر مشخص و هدف واضح برای کار تیمی موفق بسیار حیاتیه. اعضای گروه باید ماموریتی کلی داشته باشن که سر اون توافق دارن و چتری برای تمام فعالیت‌های اونها باشه شفافیت در گروه‌هایی که سازمان به صورت کلی انتظارات خودش رو در زمینه‌های، کار، اهداف، مسئولیت و درآمد رو برای اعضا مشخص میکنه، افزایش پیدا می‌‌کنه.
ایجاد محیط ریسک پذیر در گروه
محیط گروه باید به گونه‌ای باشه که افراد مشغول به کار به راحتی ریسک‌های معقول در ارتباطات، موقعیت‌های حمایتی و اقدامات عملی رو قبول کنن. همچنین اعضای گروه باید از این امر آگاهی داشته باشن که با اظهار نظر در انجام کارهای گروه مورد بازخواست قرار نمی‌گیرن، بلکه اظهار نظر کاملا مطلوبه و حتی تشویق می‌شن بابت مشارکت در بحث‌های تیمی.
ارتباطات مبتنی بر احترام به عنوان یک اصل و هنجار
به طورکلی برقراری یک ارتباط مناسب در گروه، برای تقویت کار تیمی موفق بسیار حیاتیه. اگر تمام اعضای گروه توانایی برقراری یک ارتباط موثر رو داشته باشن، فرصت برای پیشرفت مهیا میشه. ارتباط برقرار کردن باید آزاد، صادقانه و مبتنی بر احترام باشه. کار تیمی موفق، یعنی افراد این آزادی رو داشته باشن که افکار، عقاید و راه حل‌های بالقوه برای مشکلات رو آزادانه بیان کنن. افراد باید بدونن که حرف‌های اونها شنیده میشه و مورد توجه اعضای دیگه گروه قرار می‌گیره. اعضا باید تلاش کنن برای شفاف سازی و رفع ابهام مطالب، با سوال کردن در زمان مناسب، مهارت‌های گوش دادن فعال خودشون رو تقویت کنن و زمانی که طرف مقابل درحال صحبت کردنه، به فکر آماده‌سازی جواب‌های خودشون نباشن. این سوال‌ها باید به گونه‌ای باشن که منجر به فهم عمیق‌تر از موضوع بشن.
تقویت احساس تعهد گروهی
این مسئله فقط به گروه‌های تجاری یا سازمانی محدود نمیشن و تمام افراد در گروه‌های مختلف، عموما احساس تعهد و تعلق مستحکمی دارن به گروه‌هایی که در اونها عضو هستن. تعهدی  که تمام تصمیم‌ها و اقدامات گروه رو شامل میشه. در صورتی که کار تیمی موفق در گروه نهادینه بشه، این احساس نیز تقویت میشه و اعضا می‌تونن دستورالعمل‌ها و رابطه‌های درون گروهی رو در کنار هم گسترش بدن.
اعضای گروه رو باید به چشم افرادی منحصر به فرد و با تجربه، با نقطه نظرات، دانش و عقایدی غیر قابل جایگزین به حساب آورد. در هر صورت، هدف از تشکیل هر گروهی باید بهترین استفاده از همین تفاوت ها باشه. اگر این‌طور نباشه، دیگه دلیلی نداره هر سازمانی پروژه‌ها، ‌محصولات و اهداف خودش رو به صورت گروهی دنبال کنه و به دنبال انجام کار تیمی موفق باشه. حقیقت اینه که هر چقدر گروهی، توانایی بیشتری در استفاده از نظرات مختلف و حمایت از چشم اندازهای متنوع و علمی داشته باشه، شانس موفقیت بیشتری داره.
خلاقیت و ایده پردازی به عنوان اصل و هنجار
برای رسیدن به کار تیمی موفق باید خلاقیت و نقطه نظرات متفاوت تشویق بشن. بازخوردهایی مثل”قبلا این کار رو کردیم و جواب نگرفتیم” و یا “عجب ایده‌ی احمقانه‌ای” به هیچ عنوان نباید بیان بشن و یا مورد حمایت قرار بگیرن. قدرتی که در انجام کارها به صورت گروهی وجود داره از این مسئله نشات می‌گیره که هر فرد، نظرات متفاوت خودش رو بیان می‌کنه تا مشکل به شیوه‌ای راحت‌تر حل بشه، فرایندها بهبود پیدا کنن، اهداف در دسترس قرار بگیرن و یا چیزی جدید و هیجان‌انگیز خلق بشه.
البته در کنار تلاش برای ایجاد خلاقیت، باید توجه داشته باشیم که راه‌هایی برای ایجاد عادت و روندهای بهینه انجام کار هم باید تضمین شده باشه. در واقع خود خلاقیت، تعهد، وقت شناسی،‌ برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیریه که تبدیل به یک الگو و روند کلی میشه. همچنین باید مراقب باشیم که برای تضمین کار تیمی موفق، اجازه ندیم عادت‌ها و الگوهای منفی و بازدارنده شکل بگیرن. این در واقع همون چیزیه که پیش‌تر در مبحث فرهنگ سازمانی به اون اشاره کردیم. ممکنه تصمیم مدیریت مبنی بر انجام کارها به صورت غیرگروهی منجر به ایجاد الگوهای منفی بشه.
مشارکت گروهی برای بهبود مداوم کارها
گروه این قابلیت رو داره که به طور مداوم خودش رو مورد ارزیابی قرار بده. فرآیندها، اعمال و تعاملات بین اعضای خودش رو بهبود ببخشه. برای دست پیدا کردن به کار تیمی موفق، افراد باید آزادانه در مورد هنجارهای گروه بحث کنن و موانعی رو که سر راه شکوفا شدن استعدادها و پیشبرد استراتژی‌ها وجود داره، بررسی کنن
گروه باید جلسات ارزیابی تلاش‌های انجام شده برای  رسیدن به اهداف و ماموریت‌ها رو به صورت مداوم برگزار کنه. اعضای گروه باید نسبت به تمامی اصولی که توسعه و پیشرفت گروه و کار تیمی موفق رو به همراه داره، آگاهی داشته باشن
رفع کردن چالش‌ها
گروه باید سر فرآیند تشخیص،‌ تحلیل و چاره‌جویی مشکلات و گره‌های کار تیمی، به توافق برسه. نباید اجازه بده مشکلات شخصی و شخصیتی اعضا مشکلی در فرآیند کار ایجاد کنه. باید از هرگونه تعصب و جهت‌گیری با جدیت پرهیز بشه. به جای اون باید اعضا رو در جهت پیشبرد مسیر مواجهه با مشکلات، اختلافات و حل اشتراکی اونها قرار داد
برای مثال، باید از افرادی که با روحیه مثبت و اشتیاق نسبت به کار رفتار می‌کنن و میزان تاثیر اعمال رو افزایش میدن، بیشتر استفاده کرد. به این دلیل که این افراد این قابلیت رو دارن که حرکت گروه رو در تمامی ابعاد روان کرده، سرعت ببخشن و همچنین فضایی شاد و دلپذیر رو در محیط کار به وجود بیاورن
تمرین رهبری اشتراکی
رهبری اشتراکی در روش‌هایی مثل هدایت کردن جلسات، تشخیص وظایف، نوشتن صورت جلسات، مشخص کردن نتایج فعالیت های اخیر، مسئولیت‌پذیر کردن اعضای گروه و فراهم کردن مسیر برای گروه انجام میشه. این یعنی هر عضو گروه باید به صورت فعال در رهبری گروه به سمت نتایج مطلوب مشارکت داشته باشه که این مسئله از بنیان‌های اساسی کار تیمی موفق محسوب میشه.
مشارکت دادن اعضا باعث ایجاد محیطی میشه که در اون، افراد روی تصمیمات و اعمالی که روی وظایف‌شون اثر داره، تاثیر می‌‌ذارن. مشارکت دادن اعضا برای کار تیمی موفق، نه یک وسیله بلکه یک هدفه. به عبارت دیگه، فلسفه‌ای از مدیریت و رهبری هست که نقش مردم در پیشرفت مداوم سازمان رو پررنگ میکنه.
ویژگی کلیدی کار تیمی موفق
شش ویژگی اصلی برای کار تیمی موفق وجود داره:
تعهد به موفقیت تیم
اعضای تیم باید اهداف، ارزش‌ها و باور‌های مشترک داشته باشن؛ همچنین باید برای موفقیت، تعهد و انگیزه تلاش کنن.
برای مثال؛  هر عضو تیم باید برای رسیدن به کمال تلاش کنه، یعنی اگه در یه تیم توسعه دهنده‌ها عملکرد فوق العاده ای داشته باشن، طراح‌ها هم باید همین‌طور باشن تا تیم به نتیجه‌ دلخواه برسه.
وابستگی متقابل
اگه تیم شکست بخوره، برای هیچ فردی از گروه، موفقیتی وجود نداره.
برای مثال؛  مهم نیست که کار طراحی چقدر عالی باشه، اگه وب‌سایت با هر کلیک سقوط کنه، همه چیز از بین میره.
مهارت‌ های بین فردی
احترام، حمایت و انتظارات متقابل واقع بینانه در بین اعضای تیم، ضروریه.
مثلا: یه تیم نمی‌تونه از یه توسعه‌‌دهنده جوان کم تجربه انتظار داشته باشه به اندازه یه توسعه‌ دهنده ارشد توانایی و بازدهی داشته باشه

فهرست
مقدمه    3
واضح بودن هدف گروه    4
ایجاد محیط ریسک پذیر در گروه    4
ارتباطات مبتنی بر احترام به عنوان یک اصل و هنجار    5
تقویت احساس تعهد گروهی    5
خلاقیت و ایده پردازی به عنوان اصل و هنجار    5
مشارکت گروهی برای بهبود مداوم کارها    6
رفع کردن چالش‌ها    6
تمرین رهبری اشتراکی    7
ویژگی کلیدی کار تیمی موفق    7
تعهد به موفقیت تیم    7
وابستگی متقابل    7
مهارت‌ های بین فردی    7
ارتباطات باز    8
ترکیب مناسب تیم    8
تعهد به رهبری تیم و مسئولیت پذیری    8
تست شخصیت شناسی    8
آموزش اصول کار تیمی    13
مزایای کار تیمی    13
افزایش کارایی    13
تکمیل نقاط قوت یکدیگر    13
نوآوری از طریق درگیری سازنده    13
تعویض کمتر کارکنان    14
انعطاف پذیری نیروی کار    14
معایب کار تیمی    14
تفکر گروهی    14
انتخاب اعضای تیم : فرآیندی پیچیده    14
مناقشه    14
خطا در ارزیابی مشارکت فرد    15
معایب کار تیمی    15
ایجاد کار تیمی موفق، وابسته به چیست؟    15
کار گروهی موفق    16
گرفتن تصمیمات با کیفیت    17
کار تیمی موفق    17
کار تیمی بهتر    18
جایگاه اخلاق در اصول کار تیمی‌    30
الگوبرداری از افراد توانمند در زمینه کار تیمی    40
منابع    49
 
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 5489 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 51

حجم فایل:204 کیلوبایت

 قیمت: 22,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل