پاورپوینت انرژی امواج دریا و انرژي هيـدروالكتـريك

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
این پاورپوینت در مورد انرژی امواج دریا و انرژي هيـدروالكتـريك در 115 اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل: پاورپوینت انرژی امواج دریا و انرژي هيـدروالكتـريك،انرژی امواج،انرژی برق آبی،امواج اقیانوسی،توربین آبی،انرژي هيـدروالكتـريك ،توربين جذر و مدي،نيروگاههاي آبي ، و...ومنابع می باشد

انرژی دریایی یا اقیانوسی ، یکی از انواع انرژی های تجدیدپذیر است که در کنار منابع دیگری نظیر انرژی خورشیدی و باد ، مورد توجه قرار گرفته است . انرژی امواج و انرژی جزر و مد را می توان مهمترین زیر مجموعه های انرژی های دریایی به شمار آورد . به دلیل تفاوت های موجود در ویژگی ها و روش های فنی جذب آنها ، توسعه این دو منبع راه متفاوت و مستقلی را طی کرده است .

انرژي جزر و مد

انرژي دريايي يا اقيانوسي، يكي از انواع انرژي هاي تجديدپذير است كه در كنار منابع ديگري نظير انرژي خورشيدي و باد مورد توجه قرار گرفته است. انرژي امواج و انرژي جزر و مد را مي توان مهمترين زير مجموعه هاي انرژي هاي دريايي به شمار آورد. به دليل تفاوت هاي موجود در ويژگي ها و روشهاي فني جذب آنها، توسعه اين دو منبع راه متفاوت و مستقلي را طي كرده است .

نيروگاه هاي جزر و مدي به دليل مشابهت با نيروگاه هاي آبي و استفاده از فناوري آماده آنها ، به پيشرفت هاي سريعي نايل آمده است اما بروز مشكلات زيست محيطي باعث شده است كه تحول و ايجاد تغييرات اساسي در روش كار ايجاد گردد. توسعه آنها به روش قبل به رغم پيشرفت هاي ذكر شده، در عمل محدود شده است.

نيروگاه هاي موجي از تنوع زيادي برخوردار هستند. برخي بر روي آب شناورند و برخي ديگر در ساحل نصب مي شوند. همچنين نحوه درگيري آنها با امواج و در نتيجه نوع حركتي كه جذب مي كنند با هم تفاوت بسيار دارد. علاوه بر كارهاي مطالعاتي، نمونه هاي كوچكي نيز از برخي سيستم هاي موجي در نقاط مختلف جهان ساخته شده و مورد آزمايش قرار گرفته است.

امواج در اثر انتقال انرژي از باد به دريا به وجود مي آيند. نرخ اين انتقال انرژي بستگي به سرعت باد و نيز به مسافتي دارد كه در طول آن باد با سطح آب در فعل و انفعال بوده است. موج ها به خاطر جرم آبي كه نسبت به سطح متوسط دريا جا­ به جا شده انرژي پتانسيل و به خاطر سرعت ذرات آب، انرژي جنبشي را با خود حمل مي كنند. انرژي ذخيره شده از طريق اصطكاك و اغتشاش و با شدتي كه بستگي به ويژگي امواج و عمق آب دارد، تلف مي شود. موج هاي بزرگ در آب هاي عميق انرژي خود را با كندي بسيار از دست مي دهند، در نتيجه سيستم هاي امواج بسيار پيچيده هستند و اغلب هم از بادهاي محلي و هم از طوفان هايي كه روزها قبل در دور دست اتفاق افتاده اند سرچشمه مي گيرند.

امواج توسط ارتفاع، طول موج و دوره تناوبشان مشخص مي شوند. قدرت امواج معمولاً بر حسب كيلووات بر متر بيان مي شود كه نمايانگر شدت انتقال يا عبور انرژي از يك خط فرضي به طول يك متر و موازي با جبهه موج است. امروزه فناوري توليد انرژي از موج اقيانوس­ها وجود دارد، به طوري كه بيش از ۴۰۰ اختراع در اين زمينه به ثبت رسيده.

استحصال انرژي از جزر و مد در نقاطي عملي است كه انرژي زيادي به صورت جزر و مدهاي بزرگ در آنها متمركز شده باشد و به علاوه جغرافياي محل نيز براي احداث نيرگاه جزر و مدي سايت مناسبي فراهم كرده باشد. چنين مكان هايي در همه جا يافت نمي شوند. اما تا به حال تعداد نسبتاً زيادي شناسايي شده اند. در حال حاضر تعداد كمي نيروگاه جزر و مدي در جهان احداث شده است.

نخستين و بزرگ ترين آنها كه از نوع تك حوضچه­اي و دو اثري بوده، با ظرفيت ۲۴۰ مگاوات در لارانس فرانسه تأسيس شده است كه جنبه تجاري دارد. به غير از آن، نيروگاه ۲۰ مگاواتي آناپوليس در كانادا، نيروگاه آزمايشي ۴۰۰ كيلوواتي كيسلاياگوبا در شوروي سابق و نيروگاه ۲/۳ مگاواتي جيانگزيا در چين را مي توان نام برد. همچنين چند ايستگاه كوچك چند منظوره در چين احداث شده است.

علاوه بر انرژي جزر و مد و امواج، انرژي حرارتي اقيانوس ها يا درياها كه از اختلاف دماي آب هاي سطحي و آب هاي عمق ۱۰۰۰ متري درياهاي بزرگ استفاده كرده و يك سيكل كم راندمان و دما پايين ترموديناميكي را بين اين دو منبع حرارتي سرد و گرم برقرار مي كند نيز مورد توجه و بهره برداري آزمايشي قرار گرفته است.

همانطور که بيان گرديد، پديده­ي کِشَند يا جزر و مد اساساً زاييده نيروي گرا­نش کره ماه است، آشکار است که درياها در سنجش با خشکي‌هاي زمين نرمش ‌پذيري بيشتري دارند و از اين روي در برابر نيروي کشش ماه کمتر ايستادگي مي‌کنند؛ به همين سبب توده‌هاي آب در زير پاي ماه انباشته مي‌گردند و پديده‌اي را به نام «برکشند» يا مد ايجاد مي‌کنند.



هم‌زمان با «برکشند» رو به ماه، «برکشند» ديگري در آن سوي کره زمين ايجاد مي‌گردد بدين‌سان که آبهاي آن سوي کره زمين که از ماه بد­ورند، کمتر متأثر گرديده و به اصطلاح عقب مي‌مانند و آب- توده کلاني را ايجاد مي‌کنند، بنابراين روزانه هر نقطه از سطح دريا دوبار دستخوش برکشند و دو بار هم دستخوش «فروکشند» (جزر) مي‌گردد. بنابراين، به ‌طور ميانگين بازه زماني ميان دو برکشند و فروکشند پياپي ۱۲ ساعت و ۵/۲۵ دقيقه است، درست نيمه زماني که طول مي‌کشد، تا ماه ظاهراً يک دور کامل گرد زمين بپيمايد يعني ۲۴ ساعت و ۵۱ دقيقه. کشند همراه با حرکت ظاهري ماه از افق شرقي ناظر، به سمت افق غربي ا­و پيش مي‌روند. اثر گرانش خورشيد در کشند نسبت ‏به ماه در رده دوم اهميت‏ برخوردار است، زيرا بازه آن بيشتر (فاصله خورشيد از زمين يکصد و پنجاه ميليون کيلومتر) است، از اين‌رو نسبت نيروي کشند زاي خورشيد تنها ۷ درصد نيروي ماه است. هنگامي که نيروهاي کشندزاي ماه و خورشيد هماهنگ عمل مي‌کنند، مثلاً هنگام ماه نو که هر د­و در يک طرف زمين هستند، جزر و مدها در بيشينه خود هستند و به نام کشند فنري يا «مه‌کشند» (spring tide) ناميده مي‌شود، حد ديگر وقتي است که خورشيد و ماه با­ هم زاويه ۹۰ درجه (تربيع) مي‌سازند در اين هنگام جزر و مد را به کمينه و به کشندهاي کوچک يا «که‌کشند» (neap tide) بدل مي‌سازند.

نزديکي ماه نيز تأثيري در بلندي کشند دارد، هنگامي که ماه در فرودينه (حضيض) زميني قرار دارد نيروي کشندزاي آن به اندازه ۲۰% بيش از حد عادي است. گرانش ماه سبب مي‌شود افزون بر آما­سيدن آبهاي کره زمين، خشکي‌ها نيز دستخوش تورم گردند که در سنجش با آماس آبها نامحسوس است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 5485 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 115

حجم فایل:8,844 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: