تحقیق در مورد کولرهای گازی

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
تحقیق در مورد کولرهای گازی

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 16 صفحه

فهرست مطالب:
کولر گازی چیست؟
پنجره ای
اسپلیت چیست؟
پرتابل
ساختمان کولرهای گازی
شرح کار کولر گازی
عیب یابی و تعمیر در کولر گازی اسپلیت

بخشی از متن :
کولر گازی چیست؟
کولر گازی به یک سیستم تبریدی تراکمی اطلاق می شود که به منظور ایجاد تهویه مطبوع در محیط داخلی ساختمان از آن استفاده می شود. هر چند امروزه بیشتر کولرهای گازی دارای عملکرد سرد و گرم می باشند، اما همچنان الویت استفاده از آنها برای خنک کردن محیط در فصول گرم سال می باشد.
کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می ‌کاهد. برخلاف کولر های آبی، رطوبت را افزایش نمی دهد. از این جهت برای فضاهای شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولاً در مدلهای مختلف شامل پنجره ای ، اسپلیت و پرتابل تولید می شوند .
پنجره ای: منظور از کولرهای پنجره ای همان کولرهای یک تکه می باشد که کمپرسور و سایر قطعات دستگاه در یک مجموعه واحد قرار داده شده اند. این نوع کولر ها به دلیل اینکه بیشتر در محل پنجره ساختمان نصب می گردیدند به عنوان کولرهای پنجره ای شناخته می شوند.
اسپلیت چیست؟
اسپلیت (Split) در لغت به معنی دو تکه است و اصطلاحاً به کولرهای گازی اطلاق می شود که دارای دو قسمت یونیت داخلی و یونت بیرونی هستند. به طور معمول اواپراتور در یونیت داخلی تعبیه شده و کمپرسور و کندانسور در در یونیت خارجی قرار دارند. ارتباط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی از طریق لوله های مسی رفت و برگشت برقرار می شود.
پرتابل: منظور از کولرهای پرتابل همان کولرهای گاز ی قابل حمل می باشد که معمولاً در ظرفیتهای گرمایشی و سرمایشی پایین تولید می گردند.
عیب یابی و تعمیر در کولرگازی اسپلیت
عیب۱- کولر روشن نمی شود.
علت ۱- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.
رفع عیب۱- با بررسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید، توسط ولت متر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ، عیب خاصی مشاهده نشده باشد.
عیب ۲- کولر روشن نمی شود.
علت ۲- کلید اصلی خراب است.
رفع عیب ۲- در بعضی از کولرها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ، عیب۱ مشاهده می شود. کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ۱*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.
عیب ۳- کولر روشن نمی شود.
علت ۳- سیم های رابط قطع شده اند.
رفع عیب ۳- اگر در سیم بندی مدار اصلی ، فاز یا نول قطع شده باشد، عیب۱ به وجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بررسی شود.
دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 6121 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:24 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: