پیش فاکتور دریافت فایل
                
            
    
     
                    
                        عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی
                    
                    
                        6501
                    8,000 تومان
                    
                    .docx
                    
                    943 کیلوبایت
    
    
                    
    توضیحات: 
چکيده  
پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل موثر بر چابکی کارکنان در 
دانشگاه علوم پزشکی دزفول (از دید کارکنان) اجرا گرديد. نوع تحقيق، کاربردي
و از نظر ماهيت پيمايشي بود. جامعه آماري اين تحقيق، شامل کارکنان 
درمانی،پیرا¬پزشکی و اداری بیمارستان گنجویان(دانشگاه علوم پزشکی دزفول) 
بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان  و به روش نمونه¬گیری تصادفي تعداد 
دویست و سی هفت نفر از آن¬ها به عنوان نمونهی آماري انتخاب شدند. ابزار 
گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي آن از طريق روايي 
محتوايي و سازه و پايايي آن به وسيلهي آلفاي کرانباخ  محاسبه گرديد. 
دادههاي گردآوري شده با استفاده از آمار توصیفی( فراواني، درصد، میانگین، 
انحراف معيار) و امار استنباطی( تحليل عاملي، آزمون t و آزمون تحليل 
واريانس يکطرفه)  مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد؛ سیستم¬های 
پاداش، آمادگی مقابله با مشکلات و تغییرات، سرعت و سادگی، کارکرد¬های 
مدیریتی، عوامل معنوی و فرهنگ، همکاری متقابل از جمله عوامل موثر بر چابکی 
کارکنان از دید¬گاه کارکنان در این پژوهش هستند. 
واژههاي كليدي: چابکی، کارکنان، عوامل موثر، دید کارکنان
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                صفحه
چکیده	1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه	3
1-2-بیان مسئله	4
1-3-اهمیت موضوع پژوهش	7
1-4- اهداف تحقیق	7
1-5-سوال تحقیق	7
1-6-تعریف مفهومی و عملیاتی 	8
1-6-1- تعریف مفهومی متغیر¬ها	8
1-6-2- تعریف عملیاتی متغیر¬ها 	8
فصل دوم: سوابق وپیشیمه تحقیق
2-1- مفهوم چابکی	10
2-2-تولید ناب و تولید چابک	15
2-3-سیر ظهور و پیدایش مفهوم چابکی	17
2-4- مزایای چابکی	18
2-5- قابلیتهای کلیدی چابکی در سازمان	21
2-6- ارکان چابکي سازمان	22
2-7- مضامین کلیدی در مفهوم چابكی	23
2-7-1- مديريت شايستگي هاي اساسي	24
2-7-2- سازمان مجازی	25
2-7-3 -قابليت تجديد ساختار	26
2-7-4- سازمان دانش گرا	26
 2-8- مولفه های شکل گیری تولید چابک	26
2-8-1-  ساختار سازمان	26
2-8- 2 -کارکنان	27
2-8-3- تكنولوژي	27
2-8-4- فناوری اطلاعات	27
2-8-5- نوآوري و خلاقيت	28
2-9- رویکردهای مفهومی ارزیابی و بهبود سطح چابکی سازمانی	28
2-9-1- اصول چابکی از دیدگاه گلدمن ، نایجل و پریس	30
2- 9- 2 - سنجش چابکی از نظر ریک داو	31
2-9-3- مدل اجرای چابکی از نظر شریفی وژانگ	32
2-9-4- مولفه¬های چابکی از نظر یوسف ، سرحدی و گوناسکاران	33
2-9-5- چابکی نیروی کار از نظر شریهای وهمکاران	34
2-10- مدل های چابکی	38
2-10-1- مدل شارپ و همکاران	39
2-10-2- مدل یوسف و همکارانش	40
2-10-3- مدل شریفی و ژانگ	41
2-10-3-1-طبقه بندی محرک¬های چابکی	42
2-10-3-2 توانایی¬ها (قابلیت های) کلیدی چابکی در سازمان  	45
2-10-3-3-فراهم کننده¬های چابکی	46
2-10- 4-  مدل چابکی سازمانی با تکیه بر بعد انسانی	47
2-11- مرورى بر پژوهش¬هاي مربوط با چابكى نيروى انسانى	51
2-12- عوامل موثر در تغييرات سازماني	53
2-13- چابکی کارکنان در سازمان	54
2-14- چابکی در سیستم سلامت	58
2-15- پیشینه تحقیق	60
2-15-1- پیشینه پژوهش های خارجی	60
2-15-2- پیشینه تحقیق داخلی 	63
2-16- جمع¬بندی	66
فصل سوم: مواد و روش¬ها
3-1- نوع و روش پژوهش	69
3-2- جامعه آماری	69
3-3- حجم نمونه و روش¬های نمونه گیری	69
3-4- روش گردآوری داده¬ها و ابزار اندازه¬گیری	69
3-5- چگونگي تعيين  روایی و پايايي ابزار پژوهش	70
3-6- روش تحلیل داده¬های آماری	71
3-7- روش تجزيه و تحليل داده¬ها 	72
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده¬ها
4-1- يافته¬هاي توصيفي	74
4-2- تحلیل عاملی	80
4-2-1 - سیستم های پاداش  	84
4-2-2- آمادگی مقابله با مشکلات و تغییرات	87
4-2-3 - سرعت و سادگی	89
4-2-4 - همکاری متقابل	91
4-2-6 - کارکردهای مدیریتی	95
فصل پنجم : نتیجه¬گیری
5-1- مقدمه	99
5-2 - نتایج یافته¬ها	99
5-3-سؤال تحقيق	99
5-4- تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر چابکی کارکنان (از دید کارکنان) 	101
5-4-1- سیستم¬های پاداش	101
5-4-2-آمادگی مقابله با مشکلات و تغییرات	101
5-4-3- سرعت و سادگی 	101
5-4-4- همکاری متقابل	102
5-4-5- کارکردهای مدیریتی	102
5-4-6- عوامل معنوی و فرهنگ 	103
5-5- نتیجه	103
5-6- محدوديتهاي تحقيق	104
5-7- پیشنهادهاییبرخاسته از نتایج تحقیق	105
5-8- پیشنهادهایی برای محققین آینده	106
منابع 
منابعفارسی	108
منابع غیر فارسی	111
ضمائم
پرسشنامه	115
چیکده لاتین	118
 
فهرست جدول¬ها
عنوان                                                                                                            صفحه
 جدول 2-2- مقایسه تولید ناب و تولید چابک	16
جدول 2-3- ویژگی های شرکت چابک	21
جدول 2-4 - اركان چابكي	23
جدول 2-5 - قابلیت های چابکی در نیروی کار	35
جدول2-6- مشخصه های چابکی در نیروی کار 	36
جدول 2-7- خلاصه¬ای از مفاهیم و مشخصه¬های  چابکی در نیروی کار 	37
جدول 2-8 -کارکردهای مدیریتی در چابکی نیروی کار 	38
جدول 2-9 - طبقه بندی ادبیات تولید چابک 	47
جدول 2-10- قابلیت های چابکی در نیروی کار	58
جدول 3 -1- ضرايب پايايي پرسش¬نامه	71
 جدول 3 -2- ضرايب پايايي پرسش¬نامه	71
جدول4-1- توزيع فراوانی و درصد جنسیت آزمودنی¬ها	75
جدول 4-2 - توزيع فراوانی و درصد ســن آزمودنی¬ها	76
جدول 4-3- توزيع فراوانی و درصد سمت آزمودنی ¬ها	77
جدول4-4- توزيع فراوانی و درصد ميزان تحصيلات آزمودنی ها	78
جدول4-5- توزيع فراوانی و درصد نوع استخدام آزمودنی¬ها	79
جدول 4-6- عوامل استخراج شده همراه با مقدار ويژه، درصد واريانس و درصد واريانس تجمعي	82
جدول (4-7) ماتریس عاملی چرخش یافته مقیاس شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگا ه علوم پزشکی دزفول	83
جدول (4-8 ) فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه سیستم های پاداش از دیدگاه کارکنان	85
جدول (4-9) فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه امادگی مقابله با مشکلات و تغییرات از دیدگاه کارکنان	86
جدول (4-10 ) فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه سرعت و سادگی از دیدگاه کارکنان	87
جدول( 4-11) فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه همکاری متقابل از دیدگاه کارکنان	88
جدول (4-12) فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه فرهنگ تغییر از دیدگاه کارکنان	89
جدول (4-13) فراوانی و درصد افراد پاسخ¬دهنده به شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه کارکردهای مدیریتی از دیدگاه کارکنان	90
فهرست شکلها
عنوان                                                                                                               صفحه
نمودار (2-1) قابلیت های کلیدی چابکی در سازمان	22
شکل(2-2) مبانی چابکی گلدمن و همکاران	31
شکل ( 2-3) مدل مفهومی مولفه¬های چابکی	33
نمودار( 2-4) روش کلی نیل به چابکی سازمانی	34
شکل (2 -5) فرایند مدل چابکی	39
شکل شماره ( 2-6) مدل مفهومی چابکی 	42
نمودار(2-7) بعد انسانی چابکی سازمانی 	49
نمـودار(4-1) تـوزيع فـراواني جنسیت آزمودنی¬ها	75
نمـودار(4-2) تـوزيع فـراواني ســن آزمودنی¬ها	76
نمـودار (4-3) تـوزيع فراوانی سمت آزمودنی ها	77
نمـودار (4-4) تـوزيع فـراواني ميزان تحصيلات آزمودنی ها	78
نمـودار(4-5) تـوزيع فـراواني نوع استخدام آزمودنی¬ها	79
نمودار( 4-6) نمودار سنگریزه تحليل عاملي ماده¬های شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان در دانشگا ه علوم پزشکی دزفول	81
نمـودار 4-7 : درصد فراوانی تأثیر سیستم¬های پاداش موجود بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از دیدگاه کارکنان	86
نمـودار 4-8 : درصد فراوانی تأثیر آمادگی مقابله با مشکلات و تغییرات موجود بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از دیدگاه کارکنان	88
نمـودار 4-9 : درصد فراوانی تأثیر سرعت و سادگی موجود  بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از دیدگاه کارکنان	90
نمـودار 4-10 : درصد فراوانی تأثیر همکاری متقابل  موجود بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از دیدگاه کارکنان	92
نمـودار 4-11 : درصد فراوانی تأثیر کارکرد¬های مدیریتی  موجود بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از دیدگاه کارکنان	94
نمـودار 4-12 : درصد فراوانی تأثیر عوامل معنوی و فرهنگ موجود بر چابکی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از دیدگاه کارکنان	96 
  
    
    1404/8/11  - مارکت فایل